Od početka 2017 godine donet je zakon po kojem svaka stambena zgrada mora da ima upravnika. Međutim, ni posle toliko vremena , pojedine zgrade i dalje nemaju svoje upravnike, a dileme oko prava i obaveza, kako stanara, tako i upravnika, množe se iz dana u dan. Dajemo Vam odgovore na 10 najčešćih nedoumica/pitanja:
1. Ko sve može da bude upravnik zgrade?
Upravnik može da bude izabran iz redova vlasnika posebnih delova koji čine Skupštinu stambene zgrade, može da bude angažovan profesionalni upravnik ili postavljen prinudni upravnik od strane opštine što je nagora moguća opcija.
2. Kada se postavlja prinudni upravnik?
Lokalna samouprava (opština) postavlja prinudnog upravnika samo u slučaju da stanari nisu želeli sami da izaberu upravnika. Prinudni upravnik je privremeno na zadatoj funkciji sve dok stanari ne izaberu profesionalnog upravnika ili upravnika iz redova stanara.
3. Da li upravnik mora da se plaća?
Ne, ukoliko neko od vlasnika posebnih delova obavlja funkciju. Upravnik iz redova stanara, po zakonu ne sme uzimati novčanu nadonkadu za svoj rad. Zgrada registracijom u opštini dobija status pravnog lica, a pravna lica ne smeju vršiti plaćanja fizičkim licima. Profesionalni upravnici se plaćaju.
4. Kolike su cene upravnika?
U slučaju da se radi o profesionalnom upravniku, radi se o dogovoru, odnosno direktnoj pogodbi dve strane. Minimalne cene su obavljene u službenom glasniku grada Beograda
5. Da li upravnik zgrade može da Vam uđe u stan?
Ne, osim ako ga ne pustite. To ne može da uradi ni upravnik zgrade, ni profesionalni, niti prinudni. Niti može da kontroliše ko se nalazi u stanovima zgrade. Mimo volje vlasnika to mogu da učine samo policijski službenici.
6. Da li je ograničen broj zgrada koje može da vodi jedan upravnik?
Ne, optimalan broj je oko 30 zgrada, ali pravilnikom nije predviđeno ograničenje. Tako već sada mnogi, u Beogradu na primer, šefuju u 60-70 stambenih objekata, što nije dobro. Naši upravnici zgrada maksmilano imaju upravu do 20 zgrada i raspoređeni su po opštinama.
7. Koje su obaveze upravnika zgrade?
Da zastupa stambenu zajednicu, vodi evidenciju o vlasnicima stanova, stara se o naplati održavanja zgrade, predlaže šta bi sve moglo da bude urađeno, organizuje radove hitnih intervencija, podnosi Skupštini stanara izveštaje o radu i stanju o finansijskim sredstvima, na raspolaganju je stanarima zgrade 24 časa.
8. Ko raspolaže sredstvima stambene zajednice?
Sredstvima sa tekućeg računa stambene zajednice raspolaže upravnik ili profesionalni upravnik, a na osnovu odluke skupštine stambene zajednice o upravljanju sredstvima stambene zajednice. Upravnik takođe vodi redovnu evidenciju o prihodima i rashodima stambene zajednice. Domaćin zgrade podnosi stanarima redovne mesečne i finansijske izveštaje putem elektronske oglasne table a za starije stanare koji nemaju pristup internetu u pismenoj formi
9. Kako se plaćaju profesionalni upravnici?
Naknada za poslove profesionalnog upravljanja isplaćuje se na osnovu isporučene fakture (računa).
10. Da li može da se promeni profesionalni upravnik zgrade?
Profesionalni upravnik zgrade se može promeniti dvotrećinskom odlukom vlasnika posebnih delova (ne supružnika, roditelja, dece, rodbine i zakupaca). Ugovor Stambene zajednice i profesionalnog upravnika se zaključuje u pisanoj formi na određeno ili neodređeno vreme. Ugovor na neodređeno vreme može otkazati svaka strana, stanari to mogu sprovesti u delo dvotrećinskom većinom, sa otkaznim rokom od jednog meseca, s tim da otkazni rok ne može biti duži od tri meseca. U slučaju teže povrede zakona Privredna komora Srbije može profesionalnom upravniku da oduzme licencu.